Hvordan sørge for aktiv deltagelse i teamet?

15 tips til hvordan du kan få alle med - på under 15 minutter!

 

 

15 ting for å få alle involvert

  

1. Vit hva som er teamets oppgave(r) og intensjon. Det er faktisk ikke alltid selvsagt, kanskje spesielt gjelder det ledergrupper, som kan ha flere oppgaver. 

2. Vurder hvilke saker du setter på agendaen ut fra punktet over - bruk tiden på det dere burde bruke felles tid på. Engasjementet kan avta hvis dere ikke snakker om ting som angår teamet/oppgaven.

3. Se på stillheten og ulik deltagelse som et gruppefenomen - jobb med gruppedynamikken - jobb med problematikken sammen. Ofte vil man se at der noen er stille, er det andre som tar stor plass... 

4. Fokuser på at alle innspill og spørsmål er til hjelp, ingen spørsmål er dumme eller feil - det handler om trygghet.  

5. Se på alle innspill og tanker som en ide eller en tanke som teamet bør vurdere, ikke nødvendigvis som idéen til den som sier det – gjør det mindre skummelt å komme med innspill. (Husk likevel på å kreditere idéskaperen når det er på sin plass, lite er så irriterende som at den som gjentar idéen får kred for den! ;)

6. Snakk om hvordan dere ønsker å jobbe sammen - hva slags atferd dere ønsker for et godt samarbeid (lytte, dele, støtte, lov å være uenig, form på feedback, ingen hersketeknikker osv).  

7. Hvis du ser behov for å styre rekkefølgen på meningsytringene - vurder om du skal la "de stille" snakke tidlig (men kanskje ikke først?). La i tilfelle alle få tid til å tenke litt først, noen trenger mer tid enn andre. Gi et par minutter eller send ut saken før møtet. Handler det om utrygghet er det viktig å jobbe med denne først.

8. Gjør det greit å si at ‘dette har jeg ikke noen sterk formening om foreløpig, jeg vil gjerne lytte og tenke litt først’. Kanskje man ikke må mene noe om absolutt alt heller? 

9. Psykologisk trygghet er alfa og omega i team som skal skape noe nytt, og det er ferskvare! Se, bli sett og anerkjent. Alle ønsker tilhørighet. Ikke tillat hersketeknikker som himling med øynene, latterliggjøring o.l.

10. Anerkjenn alle innspill, bruk empati og forsøk å forstå hva som menes - legg på godviljen! 

11. Oppfordre til å benytte opposisjon selv om det høres litt rart ut. Gjør det lovlig å si ‘ja, men’ - og lytt til innspillene jamfør tidligere punkt. Dette er helt nødvendig for å skape utvikling og endring! 

12. Ikke la folk innta en rolle, det skaper forventninger til oppførsel og er gjerne 'selvoppfyllende' i form av at du inntar rollen og blir i den. Dette gjelder uansett hvilken rolle noen forsøker å ta (omsorg, oppvigler, oppstarteren, kontrolløren e.l). Jobb med atferd og å utvide bruk av atferd som støtter opp om funksjonene omsorg, kontroll, avhengighet og opposisjon – noe alle må kunne når teamet skal utvikle! 

13. Hold øye med tendenser til gruppering og polarisering – snakk om det tidlig hvis du ser det - før det blir en konflikt! 

14. Vær bevisst på at din jobb som leder handler mye om å skape et godt team, og en teamdynamikk som er tilpasset oppgaven dere skal utføre. Spesielt gjelder dette for team som skal utvikle og endre. 

15. Hvis du er usikker på hvordan det står til med fordeling av innflytelse i teamet – gjør en kartlegging av teamdynamikken som et utgangspunkt for å snakke om atferden deres!

 

Se gjerne videoen for mer utfyllende gjennomgang av disse punktene.

Håper dette kan hjelpe! :)

Book en 30 min gratis samtale om ditt team

Send meg epost og adresse, så vil jeg kontakte deg for å avtale tid til en prat! 

Send meg en epost

Legg inn navn og epost, og jeg vil kontakte deg for en avtale!

Ingen spam, meld deg av når du vil.

Personvernerklæring